• Oliver Seibt
    In the Japanese «aidoru bunka» (idol culture), grown men kneel down to mimic their infantile stars. When watching Kyoko Miyake's film Toyko Idols, musicologist Oliver Seibt sees a strong connection between this ritual and the sacred – which has a potential to create a sense of belonging.
  • Pedro Oliveira and Luiza Prado (A Parede)
    «This is Bate Bola» follows the carnival celebrations in Rio's poor neighborhoods. While watching the movie, research duo A Parede discovered contradicting ideals of masculinity.
  • Hannes Liechti
    After being invited by the Iwalewahaus Bayreuth the Nairobi-based electronic musician and producer DJ Raph did an artist residency in Germany, rummaging through the institution’s extensive music archive of ethnographic field recordings from Africa.
  • Theresa Beyer
    Electronic musician and sound artist CAO works on the subject of folklore, taking the precolonial Moche culture as inspiration. For her, folklore is anything but past.
  • Julia Vorkefeld
    Ob Drogen im Club, beim Spielen von Gamelan-Musik auf Bali oder Alkohol auf dem Volksfest, Rausch gibt es fast überall. Eine intellektuelle Sinnsuche in einem Phänomen, das so alt ist wie die Menschheit selbst.
  • Heinrich Deisl
    The austrian artist Soap&Skin makes highly dialectic music. In her self made video with grainy black-and-white images of the song «Sugarbread» she invokes nothing less than the cleansing power of the apocalypse.
  • Martin Schröder
    The Gaelic psalm-singing is a kind of religious chant in the Outer Hebrides and the west coast of Scotland. It is unique in its form and a wonderful example of the variability of musical practices in the context of different cultural influences.
  • Hannes Liechti
    Der Schweizer Rudolf Eb.er will mit seiner Noise-Musik Hirnwellen verändern und unser Bewusstsein erweitern. Für Norient stellt er sein neues Album «Brainnectar» vor und spricht über die Zusammenarbeit mit der Japanerin Junko Hiroshige.
  • Andrea Grieder
    Donnerstag, 15. Januar 2015 am 6. Norient Musikfilm Festival. Ruandische Frauen finden sich zu einer Trommelgruppe zusammen und wollen gemeinsam ihre traumatischen Erfahrungen im Genozid aufarbeiten.
  • Holger Schulze
    Scholar Holger Schulze from Lüneburg is focussing on really heavy videos from trash to rave with a great deal of irony and parody – a real counterpoint to the first round of German video clips some weeks ago.
  • Marc-Antoine Camp
    Feldforschung in Ausente de Baixo (Brasilien), 1998. Notizen aus dem Feld aus dem Norient-Buch «Out of the Absurdity of Life».
  • Keith Kahn-Harris
    Fr. 11.1 + Sa 12.1 // An upsetting, deranging yet most fabulous portrait about the norwegian black metal scene – screened at 4. Norient Musikfilm Festival.
  • Georg Modestin
    Der Film «Bury The Hatchet» schaut hinter die Kulissen der farbenfrohen Mardi Gras-Paraden am Karneval von New Orleans und folgt den Chiefs von drei Stämmen.
  • Jonathan Fischer
    Sieben Jahre nachdem Hurrikan Katrina New Orleans verwüstet hat, sind fiebrige Brassbands und tanzende und trommelnde Mardi Gras Indians populärer als je zuvor – und das weit über Louisiana hinaus.
  • Simon Grab
    Rudolf Eb.er created Schimpfluch 1987 in Zurich, an audio-artists collective for extreme performances and irritating audio/visual works. The psycho-active musician talks about his performances and rituals - on a ferris wheel.
  • Peter Pannke
    Dhrupad ist der älteste Kunstgesangsstil Nordindiens, zugleich ist Dhrupad eine uralte Praxis der Gesangsmeditation. Die Mallik Family tourt derzeit mit diesem Gesangsstil durch Deutschland.
  • Sydney Hutchinson
    After Christmas, after New Year’s, when in the US we are simply trying to get back into our normal routines, Dominicans are gearing up for carnival.
  • Anna Trechsel
    Gläubige Muslime folgen fünf Mal täglich dem Gebetsaufruf des Muezzins. Ein neuzeitliches Phänomen sind die Gebetsrufwettbewerbe, bei denen sich die Muezzine jedes Jahr in der Kunst messen, den schönsten Gebetsruf zu rezitieren.