• Valentina Monsurrò
    Music plays an important role in diaspora communities. But it doesn't just unify its members, it also acts as a tool for political control. A comment on the problematic balance between nationalist propaganda and ethnic identity.
  • Thomas Burkhalter
    «Clash of Gods» is theatre, dance, DJ-set and audio-visual media collage. The performance by Thomas Burkhalter and Christophe Jaquet leads midst into the battle for cultural, political, moral interpretations and definitions of our world.
  • Norient
    In Europa wird afrikanische Musik immer noch sehr eindimensional gesehen. Die Musikethnologie kann solchen klischierten Bildern entgegenwirken. Ein Porträt der Musikethnologin Anja Brunner in der neuen Serie «Musikethnologie in der Schweiz».
  • Thomas Burkhalter
    Bishi Bhattacharya and Matthew Hardern have been working together for ten years now. Composer, artist, performer, and club impresario Hardern (aka Glamorre) tells us about the hidden politics and intentions of their project.
  • Norient
    Musicians need to pay rent and taxes. They are also affected by the daily business of producing music: How much does a new computer cost? How can I pay for advertising my new track on social media? We asked musicians how to get heard in global music.
  • Kerstin Klenke
    Jennifer Lopez, Kanye West and Rod Stewart did it. They pimped their income by playing court musicians in Central Asia. This places them at the heart of very dirty politics. Do they care? Do we care?
  • Norient
    A keyphrase from the Norient project «Seismographic Sounds» designed by Javier Lourenço (Argentina).
  • Anne Haack
    For our series Future Academics Anne Haack from Freie Universität Berlin is focusing on the influence of the Civil Rights Movement and islam on arab hip hop in the U.S. and Canada.
  • Theresa Beyer
    Baile Funk ist fest im brasilianischen Favela-Alltag verwurzelt. Aber im Zuge der WM hat die energetische, basslastige Musik mit Repressionen zu kämpfen.
  • Theresa Beyer
    Die Bedingungen für experimentelle und improvisierte Musik in Belgrad unterscheiden sich sehr von denen in der Schweiz. Ein Blick auf die Ungleichheiten an den Swiss Music Days. Teil II der Blogging-Reise.
  • Julian Bonequi
    «From harsh noise to digital hardcore to electronica or electro-acoustic music.» describes C-drík Fermont his project Syrphe, label and database for experimental and noise music from Africa and Asia.
  • Hannes Liechti
    Ein neu erschienener Sammelband beleuchtet die wechselseitige Beziehung zwischen Popmusik und Politik, fokussiert dabei von 9/11 bis Sam Cooke aber zu stark auf US-amerikanische Aspekte.
  • Philipp Rhensius
    Die Grime-Szene in der britischen Hauptstadt steht unter scharfer Beobachtung der Polizei. Nach den Riots im Sommer 2011 müssen Clubbetreiber und MCs besonders kreativ sein, um ungestört feiern zu können.
  • Thomas Burkhalter
    Politische Ereignisse werden immer wieder von Musik untermalt. Nicht immer aber sind die lautesten Stimmen auch die spannendsten.
  • Knut Henkel
    Calle 13 heisst eine der radikalsten Pop-Formationen Lateinamerikas. Mit Texten jenseits des Gringo-Mainstreams und mit grossem musikalischem Einfallsreichtum füllt die Band aus Puerto Rico die Stadien zwischen San Juan und Buenos Aires.
  • Gregory Scruggs
    With their CD «Proibidão C.V.: Forbidden Gang Funk from Rio de Janeiro» the US-American Label Sublime Frequencies aims to portrait a moment in time in Brazil. Gregory Scruggs however criticises them as uniformed explorers.
  • Johannes Ismaiel-Wendt
    Zur Weltkonferenz von Freemuse in Istanbul im November 2006.
  • Thomas Burkhalter
    Wir befinden uns im Jahr 2002: Der algerische Rap drückt mit Worten aus, was die Jugendunruhen in Algerien mit Gewalt demonstrieren. Sie nehmen kein Blatt vor den Mund und formulieren lautstark ihren Zorn.