• Philipp Rhensius
    The musician Cedrik Fermont cuts lanes through the imagined landscapes of our world. The 2018 compilation «Uchronia» from his label «Syrphe» consists of 49 songs from artists of 32 Asian countries. We asked him about his five favorite songs.
  • Katyussa Veiga
    The photo series on the Bolivian underground punk band Gato Diablo represents the band's constant search for new places. It is a fragmentary, urban spirit, deeply rooted in tradition that speaks out to us here.
  • Somar Ashkar
    A group of students, musicologists, and musicians at the Humboldt University of Berlin aimed to reach out to contemporary artists from underground scenes in Pakistan. An interview with Anaasir aka Alien Panda Jury about his hybrid music project «Mandal».
  • Philipp Rhensius
    There has always been a compulsive instinct to locate music geographically. But didn't it stand for a world without borders? The new album of the club music producer Nídia could decolonize music with hyperactive, hybrid and bass-heavy sounds.
  • Kalle Berggren
    Silvana Imam is changing Sweden’s contemporary hip hop landscape. In this jj remix of her song «I.M.A.M.», classical hip hop video references are characteristically interchanged with images of political protests and LGBT Pride marches.
  • Dominik Irtenkauf
    Die botswanische Death Metal-Band Overthrust tourte 2016 durch Deutschland. Sie trafen auf offene Ohren, aber auch geschlossene Weltbilder. War es der Kunst-Kontext des Theaters, der den Exotismus-Faktor offenbarte?
  • Bitten Stetter
    Der angolanische Tanz Kuduro, der seit einigen Jahren internationale Beachtung findet, verleiht Menschen mit Behinderung neue Lebensfreude. Eine Reportage aus Luanda von 2014 von Bitten Stetter und Francis Müller mit Fotos von Flurina Rothenberger.
  • Thomas Burkhalter
    Gqom edit 003 / Experimenting with interview formats // We meet gqom producer Menchess in his house in Durban to discuss what this dark electronic music genre is all about. #dreams #democratization #class #townships
  • Philipp Rhensius
    The human body is a drilled animal. The meta-national art and music collective NON Worldwide opposes this. Their performance «The Great Disappointment» at CTM Festival aimed at decolononizing the dancefloor by creating sensual disorientation.
  • Eric Mandel
    Aus der Geschichte gelernt: Der Film «A Story of Sahel Sounds» erzählt von einem Labelmacher aus den USA, der Musiker aus Afrika veröffentlicht und Touren organisiert – mit DIY- und Fairtrade-Ethos statt kultureller Ausbeutung.
  • Philipp Rhensius
    Popmusik ist postkoloniale Musik. Sie ist immer mit den politischen Weltkarten und kulturellen Identitäten verklammert. Der Musikwissenschaftler Johannes Ismaiel-Wendt plädiert daher für ein anderes, neues Hören. Ein Gespräch.
  • Norient
    What happens when Salome MC, one of the first female Iranian rappers meets bilingual MC Shing02 from Hawaii, Honolulu? Watch the video documentary from the 1+1 project on the production of the collaborative track «Passenger».
  • Daniel Künzler
    Inspired by panafricanist thought, Togolese rapper Yao Bobby browses the past to build the future in a country that is misruled by the same family since almost 50 years. In and beyond Togo, other rapping companions follow a similar approach.
  • Thomas Burkhalter
    Ghana offers contemporary music, inspired by international trends like trap and dancehall, mixed with local rhythms and melodies, sung in different languages, with topics related to corruption, to religion to champagne. Enjoy new tracks and clips.
  • Dahlia Borsche
    «Where is Music?» The task of locating something as immaterial as sound has, thanks to the digital revolution, become more complex than ever. The importance of questioning today’s music mapping practices. From the CTM Festival Berlin 2016.
  • Norient
    A keyphrase from the Norient project «Seismographic Sounds» designed by Peet Pienaar (Argentina).
  • Thomas Burkhalter
    Music, sounds and noises from the Arab World – The Norient Performance is out now! Collected and mixed by the Norient collective. Vinyl and digital.
  • Norient
    Norient keeps searching for new sounds and puts together a regularly selection from Soundcloud. Enjoy or skip through tracks from upcoming and well-known artists from a wide variety of places. And read what some artists wrote about their tracks.
  • Julio Mendívil
    Die Geschichte des Fachs Musikethnologie ist von ständigen Reflexionen darüber geprägt, wie der Forschende dem «Anderen» begegnen soll. Die Enträumlichung und die virtuellen Distributionswege verlangen nun eine neue Inventur.
  • Theresa Beyer
    Vor 20 Jahren boomte der Weltmusik-Markt: Westliche Hörerinnen und Hörer sehnten sich nach einer unverdorbenen, exotischen Musik. Doch dank des Internets gehen heute neue Musik-Welten auf. Eine Chance, die Karten neu zu mischen.
  • Julian Bonequi
    «From harsh noise to digital hardcore to electronica or electro-acoustic music.» describes C-drík Fermont his project Syrphe, label and database for experimental and noise music from Africa and Asia.
  • Christian Werthschulte
    Schwule im HipHop – das war mal ein Tabu. Nun geht eine neue Generation queerer Rapperinnen und Rapper an den Start – offensiv und glamourös. Im Unterschied zu den Anfängen des Queer-Rap sind diese Musikerinnen und Musiker viel sichtbarer.
  • Thomas Burkhalter
    Producer and DJ Faisal M Khan started the Facebook-organized platform «Dhaka Electronica Scene». In the interview he and his musical combatants are talking about the fast-growing network and the search for an identity of a young scene.
  • Theresa Beyer
    Speech Debelle just released her second album «Freedom of Speech», where she comment the global oil crisis or the London riots of 2011. In the interview with norient the English-Jamaican rapper has less appetite for counsciousness.
  • Stefan Franzen
    «Coz Ov Moni» («Wegen dem Geld») ist das erste Pidgin-Musical der afrikanischen Filmgeschichte. – Am 3. Norient Musikfilm Festival in Bern.
  • Sandeep Bhagwati
    Wer die Weltkarte der Musik betrachtet, sieht, dass die westliche Kunstmusik eine Art Esperanto ist. Ob in Shanghai oder Boston: Überall spielt man Bach und Stockhausen. Das ist schön. Ist es auch gut?
  • Michael Spahr
    Ramin Sadighi über den Iran nach der Grünen Revolution und die neusten Veröffentlichungen auf dem Teheraner Label Hermes Records.
  • Stefanie Alisch
    This article explores the role of Kuduro, the popular Angolan electronic music and dance style in the process of updating the national Angolan identity called angolanidade to the conditions of the new millennium.
  • Thomas Burkhalter
    Da Cruz, das Duo der Bern-Brasilianerin Mariana Da Cruz und des Berner Produzenten Ane Hebeisen, pendeln auf ihrem Album zwischen Club-Musik und Hör-CD.
  • Thomas Burkhalter
    Musiker aus Afrika, Asien und Lateinamerika formulieren selbstbewusste nach-koloniale Positionen. Ihre Parodien auf Exotika und der Fokus auf Gewalt zeigen aber: Alte Abhängigkeiten haben weiterhin Bestand.
  • Mark LeVine
    Pakistan's corrupt and violent rulers did produce one good thing, albeit inadvertently: Pakistani rock. Mark Levine offers a chapter of his book «Heavy Metal Islam» to norient.
  • Camilo Rocha

    The Brazilian journalist Camilo Rocha interviews the ethnomusicologist, DJ and norient writer Wayne Marshall about the latest musical

  • Thomas Burkhalter
    In der zeitgenössischen Musik der arabischen Welt werden «Authentizität», «Herkunft» und «Lokalität» nicht nur durch Instrumente und Klangfolgen evoziert – es gesellen sich Geräusche und akustische Erinnerungen hinzu.
  • Thomas Burkhalter
    Die Musiker der Welt lassen sich nicht mehr ins kulturell-ökonomische Korsett der Weltmusik-Industrie zwängen. Sie vertonen ihre Sicht auf die Welt frei nach eigenem Geschmack und Gusto. Ein Überblick.
  • Thomas Burkhalter
    Musicians, sound artists and composers from Beijing, Mumbai, Beirut to Sao Paulo, from Istanbul, Belgrade, Lagos to Johannesburg create music and soundscapes that reflect the effects of localisation and globalisation processes on various levels.
  • Camilo Rocha
    Most DJs direct their ears to a few musical Meccas in the First World, such as New York, London, Berlin, and Paris. This decade, however, a new category has emerged, globalist DJs who go much further in their musical explorations.