• Holger Lund
    Colonialism isn't over, it's just less visible. As a curator of the Berlin-based label Global Pop First Wave, Holger Lund feels entangled in neo-colonial paradoxes. An essay about the westernization of pop music and why its decolonization is inevitable.
  • Thomas Burkhalter
    «Clash of Gods» is theatre, dance, DJ-set and audio-visual media collage. The performance by Thomas Burkhalter and Christophe Jaquet leads midst into the battle for cultural, political, moral interpretations and definitions of our world.
  • Quote

    «Am I allowed as a Swiss to speak about for example South African music? Or how can I speak about it?»

    Thomas Burkhalter

    Thomas Burkhalter

  • Quote

    «I would challenge that definition of what an ethnomusicologist is anymore. Or what it means to document.»

    Christopher Kirkley, Sahelsounds

    Christopher Kirkley, Sahelsounds

  • Andy Bennett
    The relationship between music and place has a long history. This article discusses the academic discourses regarding the relationship between music and place.
  • Norient
    In Europa wird afrikanische Musik immer noch sehr eindimensional gesehen. Die Musikethnologie kann solchen klischierten Bildern entgegenwirken. Ein Porträt der Musikethnologin Anja Brunner in der neuen Serie «Musikethnologie in der Schweiz».
  • Norient
    Wie und warum benutzen Musiker*innen Samples? Wie positionieren sie sich durch ihre Wahl? Können Samples ein gesellschaftlicher Kommentar sein? Solche Fragen stellt der Musikwissenschaftler Hannes Liechti in seiner Doktorarbeit.
  • Eckehard Pistrick
    The international music group Soundwalk Collective collects sounds from all over the world. In their sound art they make audible the sounds and people who were long muted or invisible, and through this create a sonic mapping of the world.
  • Kimberley DaCosta Holton
    After the 1974 revolution in Portugal, folklore music was still alive — and even more politicized as it caused tension within the different folklore groups. Ethnomusicologist Kimberly DaCosta Holton about the culture of the «ranchos folclóricos».
  • Oliver Seibt
    Ethnomusicologists used to travel to exotic islands to research local music. Today, their fieldtrips lead to scattered urban place. German scholar Oliver Seibt conducted three months of research in the Tokyo visual-kei scene, and stood out of the crowd.
  • Samson Young
    In «Memorizing the Tristan Chord» Hong Kong-based artist Samson Young invited participants to invent a string of Cantonese characters that fits to the notes of Richard Wagner's famous chord from the opening of «Tristan and Isolde».
  • Philipp Rhensius
    Popmusik ist postkoloniale Musik. Sie ist immer mit den politischen Weltkarten und kulturellen Identitäten verklammert. Der Musikwissenschaftler Johannes Ismaiel-Wendt plädiert daher für ein anderes, neues Hören. Ein Gespräch.
  • Thomas Burkhalter
    Contemporary tracks remix sounds from different places and times. To analyze the manifold constellations in and shapes of these remixes is challenging. Peter J. Burkholder made a first attempt, here is yet another.
  • Dahlia Borsche
    «Where is Music?» The task of locating something as immaterial as sound has, thanks to the digital revolution, become more complex than ever. The importance of questioning today’s music mapping practices. From the CTM Festival Berlin 2016.
  • Dylan Valley
    With «Beats of the Antonov» Hajooj Kuka paints a beautiful picture of music, war and identity in the Sudanese Blue Nile and Nuba regions. A deep exploration of a nation in an identity crisis.
  • Norient
    A keyphrase from the Norient project «Seismographic Sounds» designed by Jorge Verdin (Mexico/USA).
  • Julio Mendívil
    The Peru-born author performed with folkloric groups on the streets and squares of Germany to earn his living. Here, he discusses amongst others how Andean musicians changed their repertoire to meet German tastes.
  • Serena O. Dankwa
    Der Film Unplugged erzählt vom Instrumentenerfinder Josip, der die Kunst des Laubblattblasens erlernen will. Zu sehen am 18. Januar 2015 am 6. Norient Musikfilm Festival 2015 Bern.
  • Theresa Beyer
    Im Radio hört der Musikforscher Louis Sarno einen Gesang, der ihn nicht mehr loslässt. Er folgt ihm in den zentralafrikanischen Regenwald – und bleibt für immer.
  • Arshia Fatima Haq
    Radio Discostan's Arshia Haq interviews travel writer/monologist Andrew Demetre on his travel memoir Drinking and Driving in Ürümqi and his project Radio XUAR, which is presenting rare and hard to find Uyghur music.
  • Julian Warner
    Der Autor beleuchtet, inwieweit sich Akteure im bayerischen Mundart-Rap hegemonialen Diskursen um Sprache, Repräsentation und Rassismus widersetzen.
  • Theresa Beyer
    Schweizer MusikethnologInnen fragen: Welche Rolle spielt die Erinnerung in der Neuen Schweizer Volksmusik? Wie ist Musik im kulturellen Gedächtnis gespeichert?
  • Anja Wernicke
    «Shakira ist die Allzweckwaffe des Exotizismus in der Popmusik» sagt Dr. Markus Henrik Wyrwich im Interview. Neben anderen Norient-Autorinnen und Autoren trägt er auf der Tagung «Popular Orientalism(s)» in Hildesheim (7. – 9.11.) vor.
  • Birgit Abels
    Teil 3 des Dossiers beleuchtet «Edward Saids dunkle Seite des Mondes»: wenn es um Musik geht, ist der Literatur- und Kulturkritiker ein «fürchterlicher Ethnozentriker».
  • Anta Helena Recke
    Number 2 of our dossier: Alexander G. Weheliye speaks about Said’s dissociation from Black Studies and feminism, the iconography of the exotic and the feminized Orient.
  • Johannes Ismaiel-Wendt
    Teil 1 unseres Dossiers: Edward W. Said als Musikkritiker, westliche Erzählungen über den Orient und Gegenentwürfe von Saam Schlamminger und Burnt Friedmann.
  • Anja Wernicke
    Ein Kommentar zur Tagung «Popular Orientalism(s)»: Wie verhält sich Authentizität zu Kitsch und Klischee? Oder: Weshalb ist «die Tradition» ein westliches Konzept?
  • Julio Mendívil
    Die Geschichte des Fachs Musikethnologie ist von ständigen Reflexionen darüber geprägt, wie der Forschende dem «Anderen» begegnen soll. Die Enträumlichung und die virtuellen Distributionswege verlangen nun eine neue Inventur.
  • Thomas Burkhalter
    What happens to Exotica when unfamiliar sounds are only few mouse-clicks away? Is listening to «foreign» music a private matter or a political activity? An email interview with scholar Martin Stokes.
  • Sydney Hutchinson
    Fieldwork in Santiago de los Caballeros, Dominican Republic (Ongoing since 2004). From the Norient book «Out of the Absurdity of Life».
  • Marc-Antoine Camp
    Feldforschung in Ausente de Baixo (Brasilien), 1998. Notizen aus dem Feld aus dem Norient-Buch «Out of the Absurdity of Life».
  • Benjamin J. Harbert
    This work was part of «California Prison Arts Archiving Project» that Ben Harbert led for the UCLA University Archives Summer 2008 to Spring 2010. From the Norient book «Out of the Absurdity of Life».
  • Holger Lund
    Anatolian rock – what does it sound like? Why does it sound the way it sounds? How has it started and how can this music be contextualized?
  • Mark Terkessidis
    Immer wieder geht vergessen: auch die Musik der «Gastarbeiter» gehört zur musikalischen Vielfalt Deutschlands. Das Projekt «Heimatlieder aus Deutschland» bringt sie auf die Bühne und geremixed auf eine Compilation.
  • Andres Pfister
    In der Rubrik Future Academics stellt Norient wissenschaftlichen Nachwuchs mit spannenden Uni-Abschlussarbeiten vor. Den Anfang macht Andres Pfister mit seiner Bachelorarbeit zu dem amerikanisch-französischen Komponisten Louis M. Gottschalk.
  • Christopher Kirkley
    Mammane Sanni Abdoulaye played the possibly first synth organ in Niger and recorded his only album in 1978. Christopher Kirkley from Sahelsounds not only found one of the rare copies in an archive in Niamey, he also found Mammane himself.
  • Thomas Burkhalter
    Jonathan Ward runs the blog «Excavated Shellac», and his 4-CD Box «Opika Pende – Africa At 78 RPM» is nominee for a Grammy for best historical album of 2012. A Podcast.
  • Thomas Burkhalter
    Christopher Kirkley offers on his blog Sahelsounds autotuned DIY-pop and unplugged music from Northern Mali. A podcast.
  • Irina Cvijanović
    The Macedonian songs «Raise Up Your Hand» shows how traditional Roma music is used in electronic dance music today.
  • Eckehard Pistrick
    Zwei neue Alben zeigen zwei unterschiedliche Bearbeitungsformen von Soundscape-Aufnahmen: Das Porträt eines Hupen-Orchesters aus Accra oder ein mystisches Klangkunstwerk aus flüchtigen und ewigen Sounds von den Schwarzmeerküsten.
  • Michael Spahr
    Der peruanische Musikethnologe Julio Mendívil forscht in Deutschland und kennt keine Grenzen. Zwei Radiobeiträge über Strassenmusik aus den Anden und über den Deutschen Schlager.
  • Florian Carl
    Ghanaian Gospel Music, Born-Again Christianity, and the Nonconformity of the Ethnographer. // This discussion of the gospel phenomenon in Ghana will be framed by a critical reflection on ethnomusicological methodology.
  • Portia Seddon
    Within the past decade, African-, Latin American-, and Caribbean-centered popular music weblogs have emerged as complex mediated spaces of cultural debate and transformation. // Notes on the Ethnography of Mediated Music.
  • Gregory Scruggs
    Re-Sounding Space For a New Rio de Janeiro. // As an anthropologist and urban planning researcher with specialties in music and sound, we have combined our backgrounds to examine the politics of reconstructing soundscapes in Rio de Janeiro.
  • Anja Brunner
    Encountering Cameroonian Pop Music in Yaoundé and the Challenge of Similarity. // In this paper, Bikutsi pop is discussed within the framework of collective «aesthetic cosmopolitanism» as proposed by Motti Regev.
  • Christoph Fellmann
    Alan Lomax reiste ein halbes Jahrhundert lang durch die USA, die Karibik und Europa - und sammelte dabei 17 400 Blues- und Folksongs. Jetzt wird sein einzigartiges Musikarchiv im Internet frei zugänglich.
  • Christoph Fellmann
    In «Balkan Melodie» macht sich Stefan Schwietert auf die Spuren osteuropäischer Weltmusikstars der 70er- und 80er-Jahre. Der Film zeigt, wie Volksmusik gespielt wird. Aber noch mehr, wie sie vereinnahmt, vermarktet und verworfen wird.
  • Frank von Niederhäusern
    Ein Jodler und Fiedler als Musicstar? Mit «Wysel» kommt in Altdorf ein multimediales Stück zur Uraufführung, das sich leichtfüssig mit der Entstehung des Ländlers befasst.
  • Gonçalo F. Cardoso
    Laurent Jeanneau recorded performances from local musicians in the Northern China region Xinjiang, subjected them to electronic transformations and released a LP.
  • Tiziano Gregory Perugini
    News from the Ecuadorian rainforest where reggaeton, cumbia and hip hop became more successful than the local Shuar Music.
  • Thomas Burkhalter
    Der Islam ist im akustischen Alltag der ägyptischen Hauptstadt Kairo allgegenwärtig. Die Taxifahrer hören Koran-Rezitationen und im Satelliten-Fernseher klingt Islam-Pop. Eine Reportage.
  • Stefanie Alisch
    This article explores the role of Kuduro, the popular Angolan electronic music and dance style in the process of updating the national Angolan identity called angolanidade to the conditions of the new millennium.
  • Thomas Burkhalter
    Murray Schafer gilt als der Begründer der Soundscape-Forschung, arbeitete aber auch als Komponist, Hörforscher, Musikpädagoge und Anti-Lärm-Aktivist. Er ist ein Mann mit einer akustischen Vision, vielen Verehrern und einigen Kritikern. Ein Portrait.
  • Thomas Burkhalter
    Mit seinem «Mali Twist» gab Boubacar Traoré in den Sechzigerjahren einer ganzen Region ihr Lebensgefühl. Jetzt hat der 69-jährige Sänger eine neue CD veröffentlicht.
  • Thomas Burkhalter
    Musiker aus Afrika, Asien und Lateinamerika formulieren selbstbewusste nach-koloniale Positionen. Ihre Parodien auf Exotika und der Fokus auf Gewalt zeigen aber: Alte Abhängigkeiten haben weiterhin Bestand.
  • Thomas Burkhalter
    Wissenschaftler, Soundscape-Komponistinnen und Lärm-Aktivisten kämpfen gegen den Krach von Windfarmen, frönen dem Sound-Tourismus und fragen sich selbstkritisch: Sind wir in der Wissenschaftswelt total im Off?
  • Thomas Burkhalter
    Das Istanbuler Label Kalan Müzik portraitiert Türken, Armenier, Kurden, Juden, Griechen, Assyrer, Aramäer und Yeziden.
  • Thomas Burkhalter
    Wie klingen die Regenwälder von Papua Neu Guinea? Wie die Millionen-Stadt Kairo? Zu welchem Krach wacht Steven Feld in Ghana jeden Morgen auf? Ein Podcast mit Soundscape-Kompositionen aus vielen Teilen dieser Welt.
  • Thomas Burkhalter
    Dr. Andra McCartney asked important critical questions about soundscape studies and compositions.
  • David-Emil Wickström
    David-Emil Wickström, by drawing on his fieldwork in St. Petersburg, discusses the emergence and practice of reggae and ska in St. Petersburg (Russia) from the perspective of transcultural flows.
  • Thomas Burkhalter
    Beirut hat die lebendigste Musikszene im Nahen Osten. Ihre Lieder erzählen von Bürgerkriegserfahrungen und von der Sehnsucht nach Frieden. Nun liegt das Land in Trümmern. Wie reagieren libanesische Künstler auf die Rückkehr des Krieges?
  • Thomas Burkhalter
    A plea for more intercultural musical exchanges between Switzerland and the Balkans, presented at the International Symposium «Urban Music in the Balkans» in Tirana 2006.
  • Thomas Burkhalter
    Zur Chance der Musik in Afghanistan – der Musikethnologe John Baily im Gespräch. Aus dem Norient-Archiv.