• Eric Mandel
    Bryan Littles' film «The African Cypher» portrays dance subcultures in South Africa of which some have close relationships to cars. For Eric Mandel, this is symbol of man and machine.
  • Pedro Oliveira and Luiza Prado (A Parede)
    «This is Bate Bola» follows the carnival celebrations in Rio's poor neighborhoods. While watching the movie, research duo A Parede discovered contradicting ideals of masculinity.
  • Umlilo
    For rapper Umlilo music is freedom and therapy at the same time. In his music he addresses issues of homophobia and bends the common images of gender. «Gender has always been something very natural to me to fuck with», he explains his approach.
  • Philipp Rhensius
    Musik aus dem Globalen Süden und die Thematisierung von Queerness sind in. Doch wie lässt sich kulturelle Aneignung oder «positive othering» verhindern? Ein Gespräch mit Festivalkurator Thomas Gläßer (Köln).
  • Daniel Brown
    A wide legal arsenal has been used to drag musicians – and in particular urban rappers – into court and throw them unceremoniously into gaol.
  • Philipp Weichenrieder
    Some call it a hybrid of breakbeat and house, some call it «apocalyptic riot music». But for the producers from the townships of Durban, South Africa, Gqom is more than a clubmusic style.
  • Philipp Rhensius
    The label Terror Negro from Lima is a lively home for south american bassmusic hybrids. The founder Deltatron talks about subverting the eurocentric mainstream and the micropolitics of Perus club culture.
  • Jorge Verdin
    Another view on the anti-violence song «La Bala» by Mexican norteño stars Los Tigres Del Norte. For Jorge Verdin, this song is «toothless and tame», mainly because «it does not address the issue of poverty as one of the factors that may lead to a life of crime.»
  • Dylan Valley
    With «Beats of the Antonov» Hajooj Kuka paints a beautiful picture of music, war and identity in the Sudanese Blue Nile and Nuba regions. A deep exploration of a nation in an identity crisis.
  • Thomas Burkhalter
    Beirut based Syrian-Filipino Rapper Chyno writes lyrics and produces video clips dealing with the Syrian Civil War, a suicide bomber and other topics of the world he lives in. An interview.
  • Barbara Mürdter
    «This tent kills fascists» stand bei Occupy Oakland Ende 2011 auf einem Zelt geschrieben. Der Reminiszenz an den Vorkämpfer Woody Guthrie zum Trotz: Warum bringt die US-amerikanische Jugendkultur heute keine neuen Woody Guthries hervor?
  • Theresa Beyer
    Baile Funk ist fest im brasilianischen Favela-Alltag verwurzelt. Aber im Zuge der WM hat die energetische, basslastige Musik mit Repressionen zu kämpfen.
  • Birgit Abels
    Teil 3 des Dossiers beleuchtet «Edward Saids dunkle Seite des Mondes»: wenn es um Musik geht, ist der Literatur- und Kulturkritiker ein «fürchterlicher Ethnozentriker».
  • Andrea Milluzzi
    Fünf junge Männer, ein Ghettoblaster und eine Leidenschaft für Breakdance. Eine Tänzer-Crew aus Bagdad erzählt vom HipHop, Michael Jackson und von einer Stadt, in der junge Leute Orte für sich erkämpfen.
  • Neelika Jayawardane
    Hindu festival Holi has recently become popular outside of India, so in South Africa. But these huge open-airs haven't anything to do with adopted traditions, but with selling escapism to privileged white youths.
  • Theresa Beyer
    Die rumänische Roma-Band Taraf de Haïdouks wurde nach allen Regeln der Worldmusic-Industrie vermarktet. Am Samstagabend spielte sie im Berner Kulturcasino – ein Zusammenprall der Welten, der zu denken gibt.
  • Marc Dietrich
    Zur Inszenierung von deutschen Rappern im Spannungsfeld von kultureller Tradition und politischem Diskurs. – «Bitte erzählt mir nix von Gangstarap, meine Jungs da draussen würden 50 Cent erstechen.»
  • Selina Nowak
    Seit die DJs und Produzenten Gebrüder Teichmann in Kenia das Album «BLNRB» produziert haben, gehen sie entspannter ins Aufnahmestudio. Ein Interview.