• Hannes Liechti
    In this interview Norient asked Eduardo Navas, one of the main scholars theorizing the phenomenon of remix, to clarify some of his points and to talk about algorithms, the surplus of remix studies, and cultural appropriation.
  • Thomas Burkhalter
    With his project Gazelle, Xander Ferreira aims to show the diversity of cultures in South Africa, and to translate the political strategies of African dictators to the world of pop music. Ferreira is white, which became an issue.
  • FrankJavCee
    The Internet genres vaporwave and seapunk mix slowed-down 1990s smooth jazz with house music, and cannot live without images of dolphins, palm trees and Greek marble statues. A round up.
  • Hannes Liechti
    Aniruddha Das understands sampling as a political, yet militant instrument. In the interview he gives insight into his sampling practice and talks about musical exoticism, political meaning, and his use of distortion.
  • Wendy Hsu
    Taqwacore combines an alternative practice of Islam with a punk ethos, best known through the U.S. band The Kominas. Norient's 4-part series of Wendy Hsu deals with the band's experiences as brown-identified, South Asian Americans living in the US.
  • Hannes Liechti
    With her new project, COOL FOR YOU, Berlin-based multidisciplinary artist Vika Kirchenbauer tends to «decompose harmonies as colonizers». What comes out are high-pitched voices, unfamiliar harmonies, and rumbling and raw rhythms.
  • Theresa Beyer
    Auch 40 Jahre nach dem Ende der Kulturrevolution ist die chinesische Popkultur voll von Mao Zedong und im chinesischen Internet bekommt die damals etablierte Propagandamusik neuen Aufwind. Eine Suche nach neuen Helden.
  • Ute Fendler
    The interest for different and diverse music styles in South Korea is growing day by day. Since his first contact with reggae and dancehall M.TySON is working on developping an authentic style. A short portrait.
  • Theresa Beyer
    Cairo Liberation Front ist das erste westliche DJ-Kollektiv, das sich Electro Sha‘abi aus Kairo einverleibt. Im Interview spricht Joost Heijthuijsen über seine Sha‘abi-Faszination, sein Selbstverständnis und die Grenzen des Verstehens.
  • Robert Rigney
    Shazalakazoo from Belgrade transform traditional serbian music into electronic dance music. But not everyone loves their Trubaci-Mixtures at home.
  • Theresa Beyer
    Bounce ist energetischer, afroamerikanischer Rap mit hinternbetonten Tänzen aus New Orleans, der Anfang der 1990er Jahre entstanden ist. Eine besonders schillernde Gestalt der Bounce-Szene ist Big Freedia Queen Diva.
  • Thomas Burkhalter
    MP3-Blogger in den USA und Europa bieten alte Schallplatten und Kassetten aus Afrika, Asien und Lateinamerika im Internet frei und franko zum Download an. Ein Podcast.
  • Neelika Jayawardane
    Hindu festival Holi has recently become popular outside of India, so in South Africa. But these huge open-airs haven't anything to do with adopted traditions, but with selling escapism to privileged white youths.
  • Milena Krstic
    Die Band Skip & Die lässt Elektro mit Volksmusik aus aller Welt kollidieren – und will damit die Apokalypse verhindern. Kann das mehr als nur gut gemeint sein?
  • Thomas Burkhalter
    Jonathan Ward runs the blog «Excavated Shellac», and his 4-CD Box «Opika Pende – Africa At 78 RPM» is nominee for a Grammy for best historical album of 2012. A Podcast.
  • Alison Fensterstock
    Katey Red, Sissy Nobby, Big Freedia: These successful Sissy Rappers turn New Orleans around. Plus many other cities as well.
  • Christoph Fellmann
    Alan Lomax reiste ein halbes Jahrhundert lang durch die USA, die Karibik und Europa - und sammelte dabei 17 400 Blues- und Folksongs. Jetzt wird sein einzigartiges Musikarchiv im Internet frei zugänglich.
  • Christoph Fellmann
    In «Balkan Melodie» macht sich Stefan Schwietert auf die Spuren osteuropäischer Weltmusikstars der 70er- und 80er-Jahre. Der Film zeigt, wie Volksmusik gespielt wird. Aber noch mehr, wie sie vereinnahmt, vermarktet und verworfen wird.
  • Christian Werthschulte
    Juke aus Chicago wird in europäischen Clubs immer beliebter. Der nun 25-jährige Ghetto-House ist ein Paradefall kultureller Aneignung, bei dem die Frage nach der «realness» gleich anders gestellt wird.
  • Keith Kahn-Harris

    During my time doing research on the Israeli metal scene in 1998 I heard an interesting story: Apparently an Israeli metal fan was doing his military service in an undercover unit in Hebron. Every day he was woken up early by the call to prayer from a nearby minaret.

  • David-Emil Wickström
    David-Emil Wickström, by drawing on his fieldwork in St. Petersburg, discusses the emergence and practice of reggae and ska in St. Petersburg (Russia) from the perspective of transcultural flows.
  • Thomas Burkhalter
    Ein paar Gedanken zu den Afrika-Sounds und -Bildern des Londoner Kollektivs Radioclit und dem malawischen Sänger Easu Mwamawaya.
  • Gregory Scruggs
    With their CD «Proibidão C.V.: Forbidden Gang Funk from Rio de Janeiro» the US-American Label Sublime Frequencies aims to portrait a moment in time in Brazil. Gregory Scruggs however criticises them as uniformed explorers.
  • Frank Wittmann
    Die in Jamaica entstandene Glaubenslehre der Rastafaris, die den äthiopischen Kaiser Haile Selassie als eine Art schwarzen Messias verehren, wurde durch die Reggae-Musik weltbekannt. Wie aber wurde ihr Gedankengut in Afrika selbst aufgenommen?