Stöhnen und Schmatzen: Joke Lanz

 burkhalter_joke-lanz_safwan-subzwari.jpg

Mit dem Noiseprojekt Sudden Infant befreit der Schweizer Musiker Joke Lanz unterdrückte Körperklänge. Seine Noise-Sprache ist das Resultat seiner biografischen Prägung und Sozialisierung in den Achtzigerjahren.

Author: Thomas Burkhalter
share
Quote: Thomas Burkhalter
Design: Safwan Subzwari
Sound: Aam Taateel

Das kleine Requiem

 dvorak_das-kleine-requiem_safwan-subzwari.jpg

Der Song «Sugarbread» der Gothic-Musikerin Soap&Skin alias Anja Plaschg ist eine Teenager-Tragödie. Aber auch ein Exorzismus - und Plaschg eine Besessene und Priesterin zugleich. Denn sie ahnt: Der Mensch ist ein liebesunfähiges Wesen.

Author: Jan Dvorak
share
Quote: Jan Dvorak
Design: Safwan Subzwari
Sound: Aam Taateel

Warum Folklore verführerisch ist

 hunziker_tommy-vercetti_safwan-subzwari.jpg

Simon Küffer alias Tommy Vercetti ist einer der wichtigsten Schweizer Rapper. Seine sozialkritischen Texte gehen einher mit seinem politischen Engagement als bekennender Marxist. Folkloristisches Lokalkolorit findet er widerlich.

Author: David Hunziker
share
Quote: David Hunziker
Design: Safwan Subzwari
Sound: Aam Taateel

Alpine Dub Meets Jamaican Legend

Norient Snap by Davide Serpetti

Jamaican musician Lee Perry, inventor of dub music, and Swiss producer Dubkoaj, inventor of the genre «Alpine dub» met for a session. Some thoughts about this special encounter.

Author: Theresa Beyer
share
Design: Davide Serpetti
Sound: Slon

Underground Sounds from Buenos Aires

Norient Snap by Adrienn Csaszar

In this playlist by Argentinian musician Leandro Ramírez aka El Murki we dive into the experimental sounds of the musical underground of Buenos Aires and its surroundings. All tracks belong to artists that he respects a lot and that influenced him in many ways.

Author: Leandro Ramírez
share
Quote: Leandro Ramírez
Design: Adrienn Csaszar
Sound: Simina Oprescu

Against Techno Patriarchy

Norient Snap by Csenge Csato

Constanza Piña is a chilean dancer, electronic musician and craftmaker. In her art, she questions the use of technology as a (male) ideology. Peter Gonda aka gnd met her at the Piksel Festival in Bergen, Norway.

Author: Peter Gonda
share
Quote: Peter Gonda
Design: Csenge Csato
Photo: triciacah
Sound: Roland Nagy

Desire in the Mix

Norient Snap by Natascha Orestes

The Serbian sound artist has remixed material from the section of «desire» from the Norient exhibition «Seismographic Sounds». A mix full of humor, but also with some deep thoughts on discrimination, sexuality, and individualism.

Author: Svetlana Maraš
share
Design: Natascha Orestes
Sound: Natascha Orestes

Everybody Has a Voice: Audrey Chen

Norient Snap by fertig design

Music is more than just melodies and rhythm. It has a guttural level, and contains sound that is free from symbolic meanings. The singer Audrey Chen is obsessed with these acoustic materialities and creates a sonic language with her voice.

Author: Luise Wolf
share
Design: fertig design
Photo: Raisa Galofre
Sound: Audrey Chen & Richard Scott
Remix: Daniel Jakob
Extra: Luise Wolf

Wahnsinn oder Wirklichkeit?

Norient Snap by Ali Sayah

Im Video zum Stahlberger-Song «Du verwachsch wieder nume...» verwischt Regisseur Jovica Radisavljevic die Grenzen von Realität und Wahn. Hier erzählt er, wie es dazu kam und was es heisst, mit Minimal-Budget maximal kreativ zu sein.

Author: Jovica Radisavljevic
share
Design: Ali Sayah
Sound: Stahlberger
Remix: Ali Sayah

Escaping Loneliness Online

 balata_escaping-loneliness_aam-taateel_ali_kazmi.jpg

The digitalization took away the centralized power of the music industry, but for some people it also became a secret tunnel out of prison. For the underground music scene in Cairo, digitalization was an avenue of freedom – well, at least for a while.

Author: Angie Balata
share
Quote: Angie Balata
Design: Ali Kazmi
Sound: Aam Taateel

Der Teufelskreis des Geldes

Norient Snap by Carla Sophie Tapparo

«Das Internet ist nicht demokratisch», sagt Andreas Ryser, Präsident des Musikverbands IndieSuisse. Und in sozialen Netzwerken bestimme das Geld, welche Musik gefunden werde. Doch die Digitalisierung birge auch Chancen für die Finanzierung von Musik.

Author: Hannes Liechti
share
Quote: Andreas Ryser
Design: Carla Sophie Tapparo
Sound: Carla Sophie Tapparo